Üdvözöllek a Blogomba!


Ha önnek van egy jó üzleti ajánlata, küldje el vagy tegye itt közzé!
Tisztelettel Fazekas Tibor
travel.fazekas@gmail.com
+36 70 940 8806

2010. szeptember 14., kedd

Colombo efektus...Surányi Ferenc írása.

Colombo-val akarnak átverni?

Surányi Ferenc Szerző:
Surányi Ferenc
Hozzászólások:
21 db
Küldd tovább!
Emlékszel Colombo-ra? Arra a fura nyomozóra, aki gyűrött, kopott ballonkabátjában, szivarral a szájában és az őskövület kabrio autójával üldözte az agyafúrt bűnözőket.

Colombo-nak volt még egy sajátossága!


Amikor beszélgetett a bűnözővel és minden kérdését feltette, akkor elindult kifele az ajtón és a rosszfiú már éppen kezdett fellélegezni. Colombo kilép az ajtón, az ajtó csukódik, de néhány másodperc múlva az ajtó újra nyílik és “Jaj, van még egy kérdésem, amit elfelejtettem feltenni!” és a rosszfiúk általában itt árulták el magukat…

A rossz hír az, hogy Colombo felütötte a fejét a marketingben is, viszont átállt a rossz oldalra és téged akar becserkészni! 


Kicsit messziről fogok indulni, de hamar megérted, hogy miért kanyarodok most el. Van a marketingben egy a magyar berkekben “nyálcsorgató piaci bevezetésnek” hívott marketingtechnika, aminek a lényege, hogy részletesen bemutatják a terméket és a cél, hogy csorogjon a nyálad.

Miután a terméket megismerted, csak ez után veheted meg. Biztosan Te is találkoztál már a “… és ezt a terméket leghamarabb holnap reggel rendelheted meg…” típusú levelekkel. Az ilyen típusú kampányoknál mindig van határidő, amíg a termék elérhető és ha a határidő lejárt, akkor tipikusan soha többé, vagy csak hosszú idő után érhető el a termék újra.

Ezzel a technikával szerintem nincs is túl sok gond, viszont itt jön a képbe Colombo! A Colombo hatás keretében a kapukat bezárják és óriási betűkkel írják ki a weboldalukra és kommunikálják mindenfele, hogy “Sorry! A rendelési időnek vége, lemaradtál, így jártál és egyébként ezt és ezt a fantasztikus lehetőséget szalasztottad el!”.

Ekkor az emberi elme úgy működik, hogy kialakul egyfajta “lemaradási érzet” és Colombo ezt használja ki. Az ajtó becsukódott, a határidő lejárt, Te már elhiszed, hogy lecsúsztál egy kiváló lehetőségről, de egy kis idő múlva kivágódik az ajtó (tipikusan 2-4 nap) és hogy – hogy nem, előkerül a raktár mélyéről még néhány darab a termékből, amire ha gyors vagy, rácsaphatsz (Itt tipikusan azt kommunikálja, hogy 3-4 db még elérhető a termékből. persze a valóság az, hogy a cél a minél több eladás)….

Ez a Colombo hatás a marketingben.


Számomra ezzel sincs gond, de csak abban az esetben, ha tényleg néhányan visszamondják a rendelést, vagy elszámolnak valamit. Azt viszont nagyon elítélem, ha ezt manipulatív, megtévesztő jelleggel alkalmazzák, ugyanakkor el kell ismerni, hogy ez a manipulatív hatás nagyon jól működik.

Csak, hogy lásd miért alkalmazzák előszeretettel ezt a módszert: Ezzel a dologgal, ha elég ügyesen játszol, az eladott mennyiséget könnyedén lehet megduplázni! Képzeld el, hogy egy termékből eladsz mondjuk 100 db-t, egy 3 hetes kampány alatt. Aztán a kapukat lezárod, de véletlenül találsz még néhány darabot a raktárban, vagy néhányan visszamondják a rendelést és ezt jó hangosan kommunikálod, aminek a hatására 1-2 nap leforgása alatt eladsz még 100 db-t…

Ez egy jónak tűnő technika, de mégsem ajánlom, hogy használd!


A morális és elvi kérdéseken túl meggyőződésem, hogy hosszú távon rosszul jár mindenki! Egyrészről hazudsz az ügyfeleidnek! Hazudsz a célpiacodnak és az emberek nem hülyék! Lehet, hogy egyszer el tudod játszani és valószínűleg jelentős pénzt keresel vele, még az is lehet, hogy néhány hónap múlva egy másik kampányban is el tudod játszani és még mindig jól működik, de az emberek harmadjára nem fogják “megenni”!

Ezzel a technikával egy dolgot garantáltan elveszítesz, ez pedig a bizalom!


Ha nem hiszem el, amit mondasz, nem hiszem el, hogy holnap tényleg be fogod zárni a kapukat, akkor mást sem fogok elhinni! Mindig mindent meg fogok kérdőjelezni, amit mondasz, azaz hiteltelen leszel számomra. A vevő pedig egyvalakitől biztosan nem vásárol, ez pedig a hiteltelen eladó!

Figyeld a kampányokat és ha hasonlót látsz, tedd fel magadnak a kérdést! Ez tényleg így van, vagy manipulálni akarnak? Te akarsz olyan helyről vásárolni, ahol ilyen szinten, hazugsággal akarnak manipulálni?

Forrás: Surányi Ferenc
 
 
Olvassátok figyelmesen ezt a bejegyzést.
Én nagyon sokat tanultam belőle.
Tisztelettel FazekasTibor
   +36 20 2612032

1 megjegyzés:

  1. Mostanában az interneten gomba mód szaporodik az ehhez hasonló"Colombo" hatáson alapuló üzleti ajánlatok.
    Szerintem vissza fogunk térni a régi bevált "Ismerősöm ajánlotta, és neki bevált"módszerre.
    Tisztelettel Fazekas Tibor
    0620 2612032

    VálaszTörlés